Fredagsfundering…

Jag känner att jag är inne i en fas av att lyssna på Thåström igen. Han har funnits med i mitt liv väldigt länge  han är den artist som överlevt flest perioder och utan tvekan den svenska artist som jag hämtat inspiration ifrån.

Jag var och såg honom när han var på annexet 2010, det var värt varenda öre. Det är väl ett speciellt förhållande man har till sina ungdoms “idoler” jag har ganska många skivor med honom och det är definitivt inget jag hade velat ha endast som mp3:or. Jag är en sån där gammaldags människa som tycker om och samla på skivor och kanske framför allt på skivomslag och skivteman. Eftersom jag gått från punk -> rock ->britt pop-> hårdrock -> metal (av olika slag) finns det en hel del olika album och koncept i min cd hylla.

Vad vore väl livet utan musik? Jag undrar om jag har nån favoritlåt med Thåström men jag tror inte det jag har några favoriter men ingen klar favorit. Tycker om det mesta han gjort en del förstår jag inte men samtidigt känns det kanske minst lika viktigt som de låtar som man förstår på en gång. Det finns meningar som dröjer sig kvar i min hjärna och ibland kan jag gå och sjunga på en och samma formulering en hel vecka. Men så har jag alltid varit en nörd på det viset.

Att lyssna på Thåström är som att komma hem för mig. En av mina absoluta favoriter är … ingen neråtsång från skivan med den underbara titel “det är ni som e dom konstiga det e jag som e normal”

 

…ingen neråtsång

 

En del faller vackert.

En del faller hårt.

En del faller alltid, alltid ner i hål.

 

En del hittar inget.

En del de hittar allt.

En del hittar bara, sån’t som inte räknas allt.

 

Jag vet du lever mitt i bland.

Fast mitt i ingenstans.

Mitt i allt det där, du försöker ge ett namn.

 

Jag vet du odlar vingar.

För din hud har blivit för trång.

Jag vet att du försöker, flyga bort nånstans med dom.

 

Men det här är inget sån’t.

Det här är inget sån’t.

Det här är ingen neråtsång som du ska bry dig om

 

En del kutar runt, i stora svarta nav.

Och hur de kommit minns, det minns de inget av.

En del lever sitt liv, högt upp på en pedistal.

En del lever sitt, bara för att rasa av.

 

Jag vet att du ser bilder, i ditt huvud som gör ont.

Jag vet att du ser bilder, men skit i allting sån’t.

Jag vet du klättrar väggar, som du inte trodde fanns.

Just när du trodde allting, hade fallit ner på plats.

 

Men det här är inget sån’t.

Det här är inget sån’t.

Det här är ingen neråtsång som du ska bry dig om (x2)

 

En del plockar vingar, från änglar som de mött.

En del plockar sina, från insekter som dött.

En del lär sig ljuga, en del de blir soldat.

Men vem av dem är du, vem av dem är du idag?

 

Du som aldrig skulle bli, som de andra va.

Du som aldrig skulle, ha några gudars svar.

Ikväll spelar allt, allt sån’t ingen roll.

Ikväll, ikväll, ikväll, är det inget sån’t på gång.

 

Men det här är inget sån’t.

Det här är inget sån’t.

Det här är ingen neråtsång som du ska bry dig om (x2)

 

Nu känner jag mig inspirerad…

Author: skunkpirat

Current occupation is student in Gothenburg Sweden. At the moment I'm finishing my second thesis. My main subject is Literature, but I have dabbled with other subjects like gender studies, e-book creation and media studies, creative writing. I love to write, it's my dream and my therapy I try to remain actively writing as best I can. Not in any particular genres, just whatever feels interesting. At the moment my Dollhouse Blog based on my Asian Ball Jointed Doll characters takes up most of my blogging time.

2 thoughts on “Fredagsfundering…”

  1. några av mina favoriter måste nog vara “Die Mauer,” “mamma pappa barn” och “slicka uppåt, sparka nedåt” och om minnet inte sviker mig nu var det inte du som introducera mig för Rammstein och Ebba grön? i så fall får man tacka och bocka. för den musiken har skapat en del av den jag är idag. och introducera mig till Metall .!..! så man tackar ^.^

    1. Det stämmer det är jag som indoktrinerat sådana fina traditioner. 😉
      Jag hade Rammstein skivor långt innan dom var “coola”. På den tiden var dom bara hemska tills dom var med på MTV galan i Tyskland efter det så blev dom paus musik där. Har även Das Ich skivor från den tiden och dom sparkar också röv. Tycker man om sådan sorts musik kan Oomph också vara ett band av intresse.

      För mig som är född på 80-talet blev nog Imperiet mer en influens än Ebba men dom båda är band vars popularitet går ju i vågor men som alltid finns kvar.

Leave a Reply

